Якщо ви хочете отримати більше крилатих вмсловів та фраз - заходьте по посиланню: КРИЛАТІ ВИСЛОВИ ТА ЦИТАТИ
Тести зовнішнього незалежного оцінювання передбачають створення власного висловлення на запропоновану тему. Випускник має показати уміння аналізувати поставлену в темі проблему, подати власне бачення і розуміння її, аргументуючи висловлені думки; виявити знання з української літератури, історії, мистецтва, суспільного життя; грамотно сформулювати і написати твір певного обсягу, дотримуючись логіки і правил побудови тексту.
Що треба знати і вміти, щоб написати власне висловлення логічно, аргументовано, грамотно, оригінально?
Почнемо з відповідей на питання: Що таке текст? Яка його структура? За якими принципами твориться текст?
У книзі «Українська мова. Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів/Заред. С. Я. Єрмоленко. —К., 2001» подано таке тлумачення: 4сТекст — (лат. іехіит — зв’язок^ побудова, тканина) — зв’язне письмове чи усне повідомлення, що характеризується змістовою і структурною цілісністю й завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата. Складниками тексту виступають речення, а також лексично-граматичні засоби зв’язку речень у цілісну комунікативну одиницю
Тобто текст це сукупність речень, які зв’язані за змістом і розташовані в певній послідовності.
У тексті наявне розгортання думок, подання більшого обсягу інформації, ніж у реченні. Усі ці думки пов’язує одна тема, і це визначає структуру тексту (композицію).
Композиція тексту має такі складники: вступ (теза, антитеза), основна частина (розгортання думки), висновок (кінцівка, підсумок теми).
Кожен із цих складників може бути розгорнутим (коли текст великий) і мати, у свою чергу, таку саму структуру.
Текст поділяється на абзаци — відносно закінчені і пов’язані змістом частини тексту, що складаються з кількох речень. Перше речення абзацу, як правило формулює думку, яка розгортається, аргументується в наступних
реченнях абзацу. Тобто абзац, — це чистина тексту, об’єднана мікротемою — окремим питанням, яке розглядається серед інших в темі.
Речення у зв’язному тексті пов’язані між собою логікою викладення думок. Граматично це втілюється в граматичному зв’язку між реченнями. Такий зв’язок буває послідове і паралельним.
Послідовний (ланцюговий) спосіб з’єднання речень у тексті: кожне наступне речення замислом і будовою пов’язане з попереднім, доповнює його зміст, Поступово розвиваючи тему. Наведемо приклад: За зовнішнім виглядом піхта нагадує ялину. Як і в ялинці в неї густа крона. Обриси крони нагадують конус. Через конусоподібну форму крони піхту легко сплутати з ялиною. (В. Петров)
Паралельний спосіб з’єднання речень у тексті: речення передають події, що одночасно або чергуються одна за одною. Приклад такого способу з’єднання речень: Лаврін провесно совав заступом по землі. Карпо ледве володів руками, неначе сердився на свого важкого й тупого заступа. Веселому, жартівливому меншому братові хотілося говорити; старший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький)
Поєднання послідовного та паралельного утворює змішаний спосіб з’єднання речень у тексті: Настала осінь. Вона хазяйнує скрізь. Убрала золотом сади, ліси, парки, а дахи будинків припорошила сріблястим інеєм. Та іноді пригріє сонечко, й сліду від паморозі не лишиться. Тоді прижене осінь звідкілясь хмари. Вони затулять сонечко і бризнуть на землю холодним дощем.
Залежно від характеру мовлення текст має такі різновиди: опис (словесне зображення зовнішнього вигляду когось чц чогось), розповідь (подання інформації про те, що, де, коли і з ким відбулося) і роздум (виклад міркувань, суджень, оцінок певних явищ, предметів, подій).
Саме твір-роздум і доведеться написати випускникам на зовнішньому незалежному оцінюванні.
Як створити такий текст — власне висловлення на запропоновану тему? За якими принципами воно будується?
По-перше, уважно прочитайте тему майбутнього твору і визначте в ній ключове слово (те, що формує головну думку теми). Ви можете погодитися або не погодитися з висловленням, мати свою думку щодо зазначеної проблеми — це і, буде відправним моментом для формулювання власних міркувань за поданою темою.
По-друге, чітко сформулюйте основну думку вашого висловлення, яку точку 0ору на поставлену проблему ви будете аргументувати: це буде теза вашого твору. Теза може бути сформульована на самому початку твору або після короткого прологу — цей композиційний рівень стане вступною частиною вашого твору. Теза складається найчастіше з одного речення. Актуалізовану в ній проблему треба прокоментувати, власну позицію вдало аргументувати
По-третє, як випливає з попереднього пояснення, для доведення думки треба дібрати вдалі аргументи: історичні факти, приклади з літературних творів, власний досвід тощо.
Наведення доречних історичних прикладів робить ваші міркування переконливими і свідчить про поінформованість автора роздуму, різнобічність його знань. Приклади з творів художньої літератури, виявляють обізнаність зі світовою літературою, мистецтвом слова, збагачують міркування і підсилюють авторську позицію. Якщо поставлена в темі твору проблема дозволяє навести приклади із власного життєвого досвіду, робіть це обмірковано, але тільки після того, як прозвучали аргументи з історії та літератури.
Аргументи з будь-якого джерела мають бути вдалими, доцільними, вагомими, тобто такими, щоб вони сприяли доказові зазначеної в тезі проблеми і демонстрували вашу вікову і громадянську компетентність і рівень освіченості. Крім того, аргументи мають логічно вписатися у текст вашого твору, тоді вони будуть переконливими.
По-четверте, щоб викладення ваших думок було логічним, слідкуйте за послідовністю аргументів, пов’язуйте наступну думку з попередньою^ використовуйте доречні факти. Логічно побудований текст буде сприйнятий читачем саме так, як того хотів автор: його позиція буде зрозуміла і переконлива.
Іще один критерій правильної організації тексту — послідовність викладу думок. Щоб цього досягти, наступне
речення має розгортати думку, оголошену в наступному. Цьому сприяють вставні слова і словосполучення, які виявляють змістову і емоційну позицію автора (на мою думку, мені здається, на жаль, на щастя тощо), визначають послідовність застосованих аргументів {по-перше, по-друге тощо).
По-п’яте, закінчивши аргументувати зазначену на початку твору тезу, напишіть висновок. Він має бути більш конкретним: ваша позиція тепер чітко визначена, поставлена проблема розв’язана. Вимоги до висновку такі: 1) конкретність, 2) послідовність щодо попередніх міркувань, 3) логічний зв’язок із тезою.
Підсумовуючи сказане, складемо план роботи над створенням власного висловлення (твору-роздуму):
1. Уважно читаємо тему і виділяємо в ній ключове слово.
2. Формулюємо основну думку майбутнього твору.
3. Добираємо аргументи.
4. Логічно і послідовно будуємо текст.
5. Робимо логічний висновок.
Працюйте спершу в чернетці: складіть план майбутнього твору-роздуму; сформулюйте аргументи у вигляді коротких тез; напишіть текст, дотримуючись усіх зазначених вище вимог, не забуваючи, що обсяг вашого твору також обмежений 200-250 словами. Закінчивши роботу, перевірте написане щ6 раз і тільки тоді переписуйте у бланк Б.
Якщо всі зазначені умови виконані, а створене вами власне висловлення, крім того, грамотне орфографічно і пунктуаційно, успіх вам гарантований.
Конструюючи речення, необхідно зважати на. розділові знаки. Краще складати речення такі, у правильності якля ви впевнені. Обсяг тексту має не перевищувати
250 слів, але текст обсягом менше 100 слів не буде оцінено екзаменаторами. За типом текст має бути переважно текстом-роздумом (у порівнянні з описом та розповіддю], оскільки мета висловлювання -довесги свою думку, спираючись на низку аргументів, які учень наводить на доказ того чи іншого твердження. Але роздум буває не тільки на доказ, але й ка спростування твердження, текст-роз-дум з прямими доказами й висновками, з доказами від протилежного. Головне, щоб не було порожніх фраз без доказів, бататослів’я, відходу від теми, Міркуючи про причини та наслідки подій, фактів, спостережень, можна побудувати висловлювання логічно, послідовно, переконливо і зробити доречні висновки, елементи ж опису та розповіді слід підпоряпкупати роздуму і темі висловлювання. Пропонуємо перелік можливих тем морально-етичного та громадського змісту, а також зразки зв’язних висловлювань. Бажаємо успіху!
ЗРАЗКИ МОЖЛИВИХ СМИСЛОВИХ БЛОКІВ ТЕМ Праця Кожну справу слід довіряти фахівцеві Майстра видно по роботі Кінець вінчає справу Праця і терпіння все перемагають Праця живить розум Лінивий сам собі шкодить Добра справа перемагає Досвід - найкращий учитель Ніщо не дається без наполегливої праці Цінуй ту працю, яка приносить тобі хвалу, а іншим користь Навчання, наука На помилках учаться Вчитися в будь-якому віці не пізно Краще тричі запитати, ніж раз помилитися Навіть найрозумніший помиляється Знання - це найкращий скарб Знання - це сила Пишучи, ти вчишся писати, а говорячи - говорити Слід знати про все потроху, але все про небагато Хто пише, той двічі читає Розум живиться читанням 11)1 чужому научайтесь, й свого не цурайтесь Ми знаємо стільки, скільки пам’ятаємо Корені науки гіркі, а плоди - солодкі Людські стосунки , 1)3 людьми живи в мирі, а з вадами воюй Чесність не вимагає нагороди Хто не вміє підкорятися, той не вміє керувати Подарунки ворогів - не подарунки Наказувати собі - найвища влада Людина - суспільна істота Легко вибачає іншим той, хто знає свої вади Вдячність є стимулом до благочинства Дружба має бути безсмертна, ворожнеча скороминуща Перемога там, де панує згода Вірність - це уміння дотримуватися своїх обіцянок Пам’ятай, що ти людина Погана трава швидко росте Хай живе мир між народами Виховання Наказувати собі - найбільша влада Погане товариство псує добрі звичаї Найкращий з дарунків - доброта Не одяг прикрашає людину, а людина одяг Хто щиро любить, той суворо карає Одяг видає людину Добра слава - найкраще багатство Найважливіша професія - бути людиною Щастя Людина - коваль свого щастя Людське щастя ніколи не буває постійним Щасливі ті, шо встановлюють мир Щасливо жиги - означає чесно жити Нечесна людина не буває щасливою Неволя - найбільше з усіх нещасть Гроші нікому не дають щастя Щастя можна швидше знайти, ніж утримати Здоров’я Здоровий дух у здоровому тілі Той невільник, хто стає рабом свого тіла Немає нічото ціннішого за здоров’я Не ганебний тоіі рубець, який с наслідком мужності Поміркованість - охоронець життя Лікар лікує - природа зцілює Гігієна - подруга здоров’я Сім’я Домашнє вогнище пінніше від золота Дружна родина - міцна країна «Рідна мати моя…» Погане дерево - потані плоди Подружжя без дітей, як день без соння Яке коріння, таке й насіння Не посаг робить шлюб жасливим, а доброзичливість Повага до батьків - перший закон природи Нема гіршої кари від поганої жінки Нема нічого сильнішого за материнську любов Кохання Любов усе перемагає Немає ліків від кохання Кохання сліпе Любов - найкращий учитель Любов схильна довіряти У коханні завжди чергуються біль і радість В усік справах - любов Кривда руйнує кохання Гнів породжує ненависть, зтода годує любов Для закоханого будь-які труднощі легкі Свобода, життя і смерть Справедливий закон - опора свободи, рівності і братерства Життя людини - це боротьба Ганебно продавати свободу за золото Смерть не може зашкодити великим людям Життя без свободи - ніщо Життя коротке, але слава вічна Батьківщина Де батьківщина, там добре Батьківщина - спільна мати всіх громадян Дим батьківщини яскравіший від вогню чужини Батьківщину ми любимо пе тому, що велика, а тому, що наша. Рідна земля усім дорога Згода громадян - надійний захист країни «Любов к отчизні де героіть, там вража сила не устоїть» (І. Котляревський) Загинути за батьківщину - це безсмертя Мораль Мораль - це розум серця Стався до інших так, як хочеш, аби ставилися до тебе Треба щодня робити добрі справи Совість - це наш внутрішній суддя Відданість - це добровільна прихильність до того, хто викликає довіру Людяність - це здатність брати участь у долі інших людей Повага - це щире визнання чиїхось чеснот Мистецтво покращує звичай Бережи честь замолоду Найважча професія - бути людиною Треба жити для інших, якщо хочеш жити для себе
ЗРАЗКИ ЗВ’ЯЗНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ ДО СМИСЛОВИХ БЛОКІВ
Г. Сковорода. Йому належить ідея «сродної праці» - такої праці, до якої людина має природний нахил, хист, певні здібності. «Сродна праця» робить людину щасливою, тільки така праця є продуктивною, «потрібне робить неважким, а важке — непотрібним». Про це писав Сховорода у філософських трактатах «Розмова, звана алфавіт, чи буквар світу» («Разговор, назьіваемьій алфавит, или букварь мира») та «Вдячний Еродій», а також у численних віршах та байках.
Даний посібник допоможе вам не лише теоретично, а й практично. Оберіть той чи інший текст, уважно прочитайте його і спробуйте оцінити за відомими вам критеріями. Якщо ваша точку зору на зазначену в темі проблему відрізняється, спробуйте сформулювати її і аргументувати. Ще один вид роботи, не менш корисний: скоротіть занадто великі тексти, викресливши те, що, на вашу думку, їх перевантажує.
Бажаємо вам, шановні випускники й абітурієнти, вдалого складання іспитів для вступу в обраний вищий навчальний заклад!
|